08-121 513 16 / 070-66 66 273 info@svenskaodemforbundet.se

Lipödemmånaderna

Här finner ni material från Lipödemmånaderna genom åren.

Lipödem – den dolda sjukdomen

Lipödem är en kronisk störning i fettvävnaden där de ytliga mindre lymfkärlen, blodkärlen och nerverna är påverkade. Lipödem är med största sannolikhet en ärftlig sjukdom. Lipödem drabbar i stort sett endast kvinnor och bryter oftast ut i samband med hormonförändringar som till exempel pubertet, graviditet eller menopaus. Endast ett fåtal män har rapporterats ha lipödem. Vid sjukdomens utbrott ökar kroppens fettceller i storlek och personen ökar i omfång framförallt över stuss, höfter och lår. I ett senare stadium kan även armarna påverkas,

Syftet med internationella Lipödem-månaden är att sprida kännedom och medvetenhet om lipödem. Det gör Svenska Ödemförbundet genom information och kampanjer här på hemsidan, på sociala medier och i pressen.

Du är varmt välkommen att skriva till oss och berätta om hur det är att leva med lipödem. Sprid gärna både fakta och information om vårt arbete till vänner, kollegor, vården, skolor och politiker. Du är eller blir väl medlem för att hjälpa oss hjälpa dig?

Tillsammans blir vi en stark röst i debatten!

Inte medlem?

Bli medlem och ta del ut utav alla erbjudanden och förmåner samtidigt som du stödjer SÖF.