UAS är nu Center of Excellence -vad betyder det för dig, SÖF och Sverige?

okt 20, 2023 | Nyheter

En fantastisk nyhet under hösten är att Akademiska Sjukhus i Uppsala (UAS) har blivit Sveriges första Center of Excellence (COE). Det är den internationella expertorganisationen Lymphatic Education and Research Network (LE&RN) som har ackrediterat UAS. Det betyder att Sverige äntligen har placerat sig bland länder som har evidensbaserade mätmetoder, hjälpmedel till patienterna, kirurgi och medicinska lymfterapeuter med kunskap att hjälpa patienterna till en god egenvård. Höstens första webbinarium handlar om vägen till ackreditering.

Under webbinariet berättar Bill Rappicci, CEO på Lymphatic Education & Research Network (LE&RN) och processledare för den grupp inom LE&RN som beviljade Akademiska Sjukhuset i Uppsala (UAS) ansökan om ackreditering till Lymphedema Comprehensive Center of Excellence ( COE) .

Plastikkirurgen Maria Mani är ansvarig för lymfmottagningen på Akademiska Sjukhuset. Genom ackrediteringen får vi tillgång till ett brett, internationellt nätverk av kompetens. Detta kan öppna upp för viktiga utbyten och kunskapsspridning. Ett av målen som ska uppfyllas rör fortbildning och information till patienter. Nu kommer även svenska patienter kunna få tillgång till dessa aktiviteter via vår plattform, säger Maria Mani.

Läs mer här

Webbinarium 8 november kl 18.00 – 19.15

Webbinariet öppet för dig som medlem i SÖF och/eller legitimerad vårdpersonal (krav att legitimation uppges)

Boka en plats här

Välkomna!

Sällsynta dagen!

Sällsynta dagen firades första gången den 29 februari 2008 – ett ”sällsynt” datum som bara inträffar vart fjärde år. Dagen startade som ett...

Inte medlem?

Bli medlem och ta del ut utav alla erbjudanden och förmåner samtidigt som du stödjer SÖF.