08-121 513 16 / 070-66 66 273 info@svenskaodemforbundet.se

Remisser

Vi hjälper dig hur du ska gå tillväga för remiss.

Sverige har 21 regioner. De har alla egna riktlinjer för behandling/rehabilitering för lymfödem. Därför kan inte ett tydligt svar ges här. Du måste själv kontrollera vad som gäller i din region.

Primärvården kan remittera dig till lymfterapeut såvida inte din region godkänner besök utan remisskrav.

Om du genomgår cancerbehandling ska rehabilitering ingå i cancervården och din kontaktsjuksköterska/koordinator se till att du besöker en lymfterapeut om du har symtom på lymfödem. Där ska ditt behandlingsbehov kartläggas och eventuell behandling genomföras.

Om du misstänker att du har lymfödem efter cancerbehandling kontakta din onkologavdelning för remittering till lymfterapeut vid sjukhuset/i anslutning till sjukhusvården.

Det kan ta decennier efter avslutad cancerbehandling för ett lymfödem att uppstår. Primärvården är då den naturliga första kontakten som bör tillse att du får en tid hos en medicinsk lymfterapeut för utredning.

Om behov finns bör du få poliklinisk vård på en mottagning i ditt eget landsting (vid behov efter initial behandling på rehabiliteringsklinik). Medicinska lymfterapeuter har i flera fall landstingsavtal, så att du kan få fortsatt kontroll och behandling av ditt lymfödem, samt kontroll och förskrivning av kompressionsmaterial och adekvata hjälpmedel.

Det är viktigt att du som har lymfödem försäkrar dig om att lymfterapeuten har medicinsk grundutbildning med legitimation och adekvat tilläggsutbildning enligt till exempel Földi- eller Voddermetoden.

Inte medlem?

Bli medlem och ta del ut utav alla erbjudanden och förmåner samtidigt som du stödjer SÖF.